Skip to main content

CoQ10 Shaklee Meningkatkan Kesihatan Jantung

Sekiranya anda mengambil ubat statin yang menurunkan kolesterol seperti Lipitor, Zocor, Crestor atau Pravachol dan ingin mengekalkan gaya hidup aktif, hari ni kakD nak bagitau berita penting untuk dikongsi dengan anda semua.

Apabila ujian darah menunjukkan tahap kolesterol LDL yang tinggi, kebiasaanya doktor akan memberikan kita ubat statin untuk membantu mengawal paras kolesterol ni. Sememangnya ubat-ubatan ini kelihatan membantu menghasilkan bacaan kolesterol yang lebih stabil selepas itu. tetapi kini ramai pakar mempercayai bahawa ubat statin ini tetap ada side effect yang boleh memberi mudarat untuk kesan jangka panjang.

Ubat dari jenis statin ini datang dengan senarai kesan sampingan yang sangat panjang. Kesan sampingan yang dikaitkan dengan ubat statin termasuk dari sakit otot dan  diabetes jenis 2 serta kegagalan jantung.

Statin Mengurangkan Nutrisi Vital Keperluan Tubuh Anda

Secara umumnya ramai yang telah mengetahui bahawa pengambilan statin mengurangkan paras CoEnzyme Q10 (CoQ10) yang terhasil secara semulajadi dalam tubuh kita. Sebenarnya ini sangat berbahaya untuk kesihatan.

Kajian yang dilakukan terhadap pesakit yang mengambil statin dalam tempoh 30 hari oleh Universiti Columbia mendapati bahawa dalam masa 30 hari, paras CoQ10 berkurang sebanyak 50%. [1]

Bagi anda yang banyak melakukan pembacaan, anda akan tahu bahawa CoQ10 membantu jantung anda dalam banyak perkara. CoQ10 membantu meningkatkan tenaga selular di seluruh tubuh dan melawan keletihan. Di samping itu, CoQ10 membantu mengurangkan kesakitan dan kelemahan otot, yang disebabkan kesan sampingan akibat pengambilan ubat statin untuk turunkan paras kolesterol.

Ubat statin yang menurunkan kolesterol menyekat pengeluaran kolesterol dalam hati. Dalam masa yang sama, ia juga menghalang pengeluaran CoQ10. Jadi tidak hairanlah bila pesakit yang mengambil statin akan mengalami kesan sampingan yang biasanya dikaitkan dengan kekurangan CoQ10.

Antara gejala yang kerap dialami oleg pesakit yang mengambil statin adalah : 


  • sakit otot dan sengal-sengal otot
  • sakit kepala
  • kesukaran tidur
  • kehilangan ingatan dan kekeliruan
  • keletihan
  • cirit birit dan sembelit
  • masalah hati dan buah pinggang
  • pening dan muntah
  • kerosakan saraf kekal
  • kemandulan
  • peningkatan risiko diabetes jenis 2
  • peningkatan risiko kegagalan jantung

CoQ10 Adakah Bahan Api untuk Hati Anda

Jantung kita yang berdegup kira-kira 100,000 kali sehari untuk menyelesaikan tugasan hariannya, [2] sebenarnya didorong oleh CoQ10. Banyak kajian telah menunjukkan bahawa CoQ10 memberikan perlindungan yang sangat kuat untuk keseluruhan sistem kardiovaskular kita. Apabila jantung kita mempunyai paras CoQ10 yang tinggi seperti yang ia perlukan, jantung kita akan berfungsi dengan sangat hebat. Tetapi apabila tahap CoQ10 rendah, jantung kita akan mula lemah dalam melaksanakan tugasnya, dan akhirnya seluruh badan kita akan merana kerana jantung adalah nadi yang sangat penting buat setiap makhluk yang bernyawa. Bila berhenti jantung anda,maka akan tamatlah riwayat kita.[3]

Menjelang Usia 50 an, Tahap CoQ10 Anda Mungkin Dalam Keadaan Kritikal


Menurut pakar kesihatan, secara semulajadi nya, adalah penting untuk mengambil CoQ10 sebagai makanan tambahan. Selepas usia 30 tahun, tahap semulajadi CoQ10 mula berkurangan. 

Pada usia 50 tahun, tahap CoQ10 anda mungkin terlalu rendah untuk menyokong fungsi jantung yang optimum, [4] dan pada usia 70 tahun, tahap CoQ10 anda boleh menjadi sangat rendah yang sebenarnya boleh mempercepatkan proses penuaan. [5] 

CoQ10 berkurangan mengikut faktor usia seseorang. Proses kehilangan CoQ10 menjadi lebih cepat disebabkan oleh faktor tekanan, penyakit, penggunaan ubat jenis statin dan juga ubat-ubatan lain.

Faktor yang paling menakutkan ialah kesan penggunaan ubat jenis statin. [6] Dianggarkan 1 dari 3 orang dewasa daripada 50 orang mengambil ubat jenis statin. 

Dalam kes begini kita pun tak dapat nak salahkan mana-mana pihak. Para doktor juga cuba membantu untuk menurunkan paras kolesterol LDL anda. Dalam masa yang sama, mereka juga sedar efek sampingan dari pengambilan statin. Sebab itu ramai doktor menyarankan pesakit mereka untuk mengambil CoQ10 sebagai suplemen tambahan untuk kuatkan fungsi jantung pesakit mereka.

Kenapa Anda Perlu Pilih CoQ10 Yang Organik ?

Sebelum bercerita lebih terperinci, kakD nak anda semua faham perbezaan Organik dan Sintetik. KakD akan ambil contoh jus buah. Anda semua pastinya suka minum fresh orange kan? 

Rasa fresh orange yang diambil jus nya terus dari buah dan air oren kordial yang dibeli dari botol, mana lebih sedap dan segar? Sudah pastinya yang diperah jus nya terus dari buah. Sah-sah lah jus tersebut sihat untuk diminum sebab tiada gula, perasa dan pewarna tambahan. Malahan ia memberikan efek yang sangat baik pada kesihatan sebab ia ASLI ' natural' .

Begitu juga dengan suplemen. Ada yang asli dan bukan asli. Yang Asli ni maksudnya di perbuat dari ekstrak tumbuhan atau haiwan. Seolah-olah kita ambil terus buah-buahan dan terus makan cuma bezanya ia telah diubah kedalam bentuk tablet. Tiada tambahan pengawet, perasa tiruan dan pemanis.



Di pasaran kini terdapat banyak jenis suplemen CoQ10 dari pelbagai jenama. Bagi orang yang biasa mengambil suplemen CoQ10, mereka boleh kenal mana yang 100% organik dan bukan organik. Bila anda mengambil CoQ10 yang 100% organik anda akan dapat rasa peningkatan besar dalam mood, tenaga dan daya ingatan anda. Malah anda akan dapat merasai kesan pada tahap kesihatan jantung yang lebih baik, kurang rasa sakit seperti yang anda lalui setiap hari sebelum ini, malah anda dapat kulit yang lebih berseri.

Majoriti orang yang berusia 45 tahun keatas sedang mengalami masalah kekurangan CoQ10. Jika anda ingin tetap aktif dan sihat pada usia anda, kakD galakkan anda untuk mengambil suplemen CoQ10 yang 100% organik dan 100% mampu diserap oleh badan untuk kesihatan yang optimum

10 Manfaat Untuk Kesihatan CoQ10


1. Mengatasi sakit kepala. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa CoQ10 boleh mengurangkan kekerapan dan keterukan sakit kepala 

2. Menyokong penglihatan dan pendengaran yang sihat. CoQ10 melindungi tisu mata dan telinga anda dari kerosakan radikal bebas.

3. Mengurangkan rasa sakit dan kesakitan. Mengantikan CoQ10 yang telah hilang dari badan pada setiap hari dapat mengurangkan kesakitan.

4. Menguatkan libido dan meningkMemperbaiki kesihatan mulut. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa CoQ10 mengekalkan sel-sel mulut dan gusi anda sihat.atkan kesuburan. CoQ10 meningkatkan kesuburan di kedua-dua belah lelaki dan wanita dan boleh meningkatkan jumlah sperma yang lebih berkualiti serta ovum yang lebih sihat.

5. Meningkatkan tenaga dan stamina. CoQ10 membakar mitokondria yang menghasilkan tenaga yang terdapat dalam setiap sel badan.

6. Meningkatkan fungsi kognitif. CoQ10 mengekalkan sel-sel otak sihat, sambil meningkatkan memori, tumpuan dan kejelasan.

7. Memperbaiki kesihatan mulut. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa CoQ10 mengekalkan sel-sel mulut dan gusi anda sihat. Gusi yang sihat menjamin kesihatan gigi. 

8. Mengawal & Mengimbangi Mood . Penyelidikan telah menunjukkan bahawa CoQ10 boleh membantu mengawal tekanan dan menceriakan mood anda.

9. Memperbaiki fungsi kardiovaskular. CoQ10 membantu meremajakan semula jantung yang telah mengalami penuaan sambil mengimbangi tekanan darah dan kolesterol.

10. Meningkatkan struktur kulit agar lebih muda. Kajian telah menunjukkan bahawa CoQ10 boleh mengurangkan & melambatkan kedutan.

CoQ10 Sebagai Pembekal Tenaga

Sebenarnya amat penting untuk sentiasa membekalkan tenaga kepada badan kita supaya kita boleh hidup dengan cergas setiap hari. Berita baiknya adalah, anda boleh berbuat demikian dengan nutrisi yang betul bersama Shaklee.

Seperti sebuah kilang, badan kita memerlukan sel-sel (stesen penjaga tenaga) dan nutrien-nutrien (pekerja) untuk berfungsi seperti biasa. Setiap sel mengandungi satu stesen penjanaan yang bernama mitokondria untuk menghasilkan tenaga untuk badan anda dan ia memerlukan satu nutrien, Coenzyme Q10 (CoQ10). Badan anda boleh menghasilkan mitokondria dan CoQ10 secara semulajadi. Akan tetapi, penghasilannya akan merosot dengan usia yang meningkat dan cara hidup tidak sihat seperti pemakanan yang rendah nutrien yang memberi tenaga, serta tinggi kandungan lemak dan gula, pencemaran persekitaran, stres dan kurang bersenam. Hasilnya, anda akan berasa lesu, mengantuk dan mudah berasa letih. 

Kelebihan CoQ10 Shaklee ia tinggi dengan kandungan antioksida. Polifenol yang terkandung di dalam CoQ10 membantu meningkatkan prestasi sel ke tahap optima, menambah jumlah mitokondria dalam sel. Sebagai pekerja dalam stesen-stesen penjana tenaga, CoQ10 diperlukan untuk mengecas badan, memperbaharui tenaga agar badan anda berfungsi lebih efektif.



Berapa Banyak CoQ10 Yang Anda Perlukan?

Kajian telah menunjukkan bahawa 100mg Coenzyme Q10 memberikan pelbagai manfaat kepada badan. Walaupun CoQ10 secara semulajadi dihasilkan oleh badan kita, ianya merosot seiring dengan gaya hidup dan usia. Seawal usia 20 tahun, tubuh anda mengalami kesukaran untuk menghasilkan CoQ10. Mereka yang mengambil statin, ubat untuk merendahkan kolesterol, memerlukan jumlah CoQ10 yang lebih tinggi kerana ubat tersebut mengurangkan penghasilannya dalam badan sebanyak 40%!

Untuk memastikan anda mendapat 100mg Coenzyme Q10, anda perlu mengambil:



CoQ-Trol Plus Shaklee Bersumberkan Dari Alam Semulajadi 100% Organik




Keistimewaan CoQ10 Shaklee @ CoQ-Trol Plus

  • CoQ-Trol Plus membekalkan sebatian semulajadi dan proprietari dengan 100mg Coenzyme Q10 bersama resveratrol dan tokoferol.
  • Untuk penyerapan optimum, ia dilengkapi dengan sistem penghantaran minyak zaitun.
  • Formulasi berpaten untuk meningkatkan penyerapan CoQ10.                              Patent No: MY-139379-A



Coenzyme Q10 adalah komponen yang penting untuk penghasilan tenaga di dalam sel. Ia berada di dalam mitokondria, stesen janakuasa sel. Coenzyme Q10 tinggi dalam sel otak, jantung, dan hati. Ia menukarkan lemak dan gula kepada tenaga yang boleh digunakan sepanjang hari. Ia juga adalah antioksida yang berkesan, melindungi sel daripada dirosakkan oleh radikal bebas.

Walaubagaimanapun, tahap Coenzyme Q10 menurun apabila usia kita meningkat dan penggunaan statin untuk menurunkan kolesterol menyebabkan tahap Coenzyme Q10semakin rendah di dalam tubuh.

Manfaat CoQ10 Untuk Badan Kita

Dengan peningkatan tahap tenaga yang lebih baik, kita mempunyai lebih ketajaman mental, berasa lebih bertenaga dan dapat melakukan lebih banyak perkara dalam satu hari. 

CoQ10 adalah nutrien utama dalam menghasilkan tenaga. Ia bertindak sebagai palam pencucuh, yang menghidupkan enjin dengan memulakan penghasilan tenaga dalam setiap sel. Apabila sel-sel menghasilkan lebih banyak tenaga, badan anda berfungsi pada tahap optimum

1. Membekalkan Tenaga Berkekalan


Kandungan CoQ10 yang lebih tinggi menghasilkan lebih banyak tenaga di dalam sel anda serta membekalkan tenaga dengan lebih cekap. Hasilnya, anda boleh menjalani hari anda dengan bertenaga, cergas, dan berkeyakinan. Peningkatan CoQ10 membantu:

  • Meningkatkan kekuatan otot. Kajian telah menunjukkan bahawa CoQ10 dapat membantu meningkatkan kekuatan otot dan jisim otot fast-twitch (type-II) (otot yang menjana kuasa dan kekuatan). Ia juga bertindak sebagai antioksida untuk mengurangkan kerosakan oksidatif kepada sel-sel otot.
  • Mempercepatkan pemulihan luka. CoQ10 menyokong penghasilan semula tisu yang rosak dengan meningkatkan penghasilan sel, pembaikan tisu dan proses penyerapan oksigen ke dalam tisu, mempercepat penyembuhan luka. CoQ10 juga berperanan sebagai anti-radang dalam pemulihan luka.
  • Menyokong gaya hidup aktif anda. Pelbagai kajian telah menunjukkan bahawa CoQ10 memberi manfaat kepada orang dewasa, dari atlet yang kerap melakukan latihan sehingga kepada orang biasa yang cuba mengekalkan jantung yang sihat dan kekal cergas. Hasil kajian menunjukkan bahawa CoQ10 membantu orang ramai untuk kekal aktif secara fizikal dan meningkatkan prestasi dengan menggalakkan penghasilan tenaga selular. Kini jantung anda dapat mengepam darah ke seluruh badan dengan lebih cekap, anda boleh berjalan lebih cepat dan berlari lebih jauh, dan anda dapat memberi lebih tumpuan.
  • Memastikan anda bertenaga sepanjang hari. CoQ10 adalah asas dalam penjanaan tenaga badan. Ia berfungsi sepanjang masa untuk memulakan dan menghasilkan tenaga. Apabila sel-sel menghasilkan lebih banyak tenaga, badan anda mempunyai tahap tenaga yang tinggi, stamina anda meningkat, meningkatkan kesihatan dan kesejahteraan keseluruhan anda, menjadikan anda berasa lebih bertenaga sehingga anda boleh melakukan pelbagai perkara dalam sehari!

2. Mengalakkan Peredaran Darah yang Sihat


Setiap hari, jantung bekerja keras untuk memastikan setiap sel dalam tubuh kita menerima nutrien penting untuk fungsi yang optimum. Cintai jantung kita dengan memberikannya nutrien yang tepat iaitu Coenzyme Q10(CoQ10) dan Asid lemak Omega-3.

Coenzyme Q10 (CoQ10)



CoQ10 lebih tertumpu pada organ-organ yang menggunakan banyak tenaga seperti jantung. Peredaran darah yang sihat adalah penanda aras bahawa jantung anda kuat dan sihat. Untuk mengekalkannya berdegup dengan sihat, anda memerlukan CoQ10 tambahan yang membantu:

  • Memberi Tenaga dan Menguatkan otot-otot jantung. Pelbagai kajian telah membuktikan bahawa CoQ10 menyokong kesihatan jantung dengan meningkatkan penghasilan tenaga, memulihkan denyutan otot jantung 1,2 dan sekaligus, meningkatkan kekuatannya dalam jangka panjang.
  • Meningkatkan Peredaran DarahBertindak sebagai antioksida yang kuat, CoQ10membantu melindungi saluran darah dari kerosakan akibat molekul kolesterol yang teroksida. Ia juga membantu mengurangkan pembentukan plak pada arteri meningkatkan peredaran darah membolehkan darah mengalir dengan lancar melalui saluran darah yang sihat.
  • Menyokong fungsi jantung yang sihat dan Optimumkan Denyutan Jantung. Paras CoQ10 yang rendah dikaitkan dengan ketidakupayaan jantung untuk mengepam darah yang mencukupi ke seluruh badan, yang membawa kepada kegagalan jantung. Pengambilan suplemen CoQ10 menunjukkan peningkatan dalam jumlah darah yang dipam oleh jantung. Kesannya, ia memberikan tenaga yang mencukupi untuk jantung, mengoptimumkan kemampuan mengepam dan meningkatkan kesihatan keseluruhan jantung.
  • Meningkatkan paras tenaga untuk mereka yang mengambil statin. Statin adalah ubat yang digunakan untuk menurunkan tahap kolesterol. Ia menjadi punca kepada kurangnya penghasilan semulajadi CoQ10 dalam badan sebanyak 40%. Untuk kekalkan jantung pada paras yang kuat dan sihat, digalakkan untuk mengambil suplemen CoQ10.
Asid lemak Omega-3


  • Menyokong Kesihatan Saluran Darah. Terkenal dengan manfaat anti-keradangan, asid lemak omega-3 adalah penting dalam mencegah pembentukan plak dalam saluran darah anda, mengurangkan risiko anda mengalami penyempitan saluran darah, yang boleh menyebabkan anda berisiko mengalami penyakit jantung.
  • Menyokong Tekanan Darah Sihat. Pelbagai kajian menunjukkan bahawa pengambilan asid lemak omega-3 membantu mengurangkan tahap trigliserida (lemak dalam darah) dan mengawal tekanan darah ke tahap yang sihat.
Dua nutrien Yang Sangat Penting Untuk Menyokong Kesihatan Jantung



3. Miliki Kulit Gebu Dan Lembut Dengan CoQ10


Kecantikan itu tidak kekal. Oleh kerana itu, kita tidak pernah jemu menjaga kulit siang dan malam, dengan harapan dapat menghapuskan tanda-tanda penuaan. Jangan bimbang, kulit yang cantik boleh menjadi milik anda dengan nutrien yang tepat seperti Coenzyme Q10 (CoQ10). Jumlah antioksida ini adalah tinggi di dalam epidermis dan ia berfungsi untuk melindungi kulit anda daripada pelbagai faktor penuaan seperti sinaran UV, bahan pencemar, toksin dan banyak lagi.1 Walaupun badan kita menghasilkan CoQ10 secara semulajadi, penghasilannya berkurangan sekitar umur 20an dan pengambilan suplemen CoQ10 sangat digalakkan.

CoQ10 juga terdapat di permukaan luar kulit yang melindungi kulit anda dari sinaran UV yang berbahaya. Ia juga membekalkan tenaga untuk sel-sel yang rosak memperbaiki diri mereka sendiri, jadi kulit anda kekal berseri dan kelihatan lebih muda. Pengambilan CoQ10membantu:

  • Perlindungan Optimum untuk Kulit Berseri. CoQ10, antioksida yang kuat, melindungi kulit anda daripada mengalami penuaan pramatang yang disebabkan oleh pendedahan matahari yang berlebihan dan tindak balas keradangan1. Ia juga meningkatkan perlindungan antioksida kulit2 dengan meneutralkan radikal bebas yang disebabkan oleh sinaran UV dan bahan pencemar yang boleh merosakkan kolagen dan elastin anda, yang membawa kepada penuaan pramatang.
  • Kulit Kelihatan Lebih Muda. Kehilangan kolagen dan elastin menjadikan kulit anda tidak tegang dan berkedut. Alami pengurangan garis halus dan kedut, serta dapatkan kulit lebih licin dan lebih anjal3dengan CoQ10 kerana ia membantu mengurangkan penguraian kolagen4 di dalam kulit.
  • Meremaja dan Meningkatkan Tenaga. Meremajakan kulit yang sedang mengalami penuaan dengan meningkatkan tahap CoQ10tubuh. Ia memelihara kulit anda dengan menggalakkan pembaikpulihan sel, meningkatkan pengeluaran sel yang sihat, mengeluarkan toksin, dan menghidupkan semula sel-sel baru dengan lebih efektif.
  • Menganjalkan kulit dan mengurangkan kedutan.
  • Meningkatkan tekstur kulit.

4. Sistem Reproduksi yang Sihat

Selain bertindak sebagai antioksida yang kuat untuk melawan tindakbalas oksidatif, CoQ10juga menyokong sistem reproduktif yang sihat dengan meningkatkan tenaga dalam sperma dan ovum. Pengambilan CoQ10 membantu:
  • Meningkatkan jumlah sperma yang sihat.6,7
  • Meningkatkan pergerakan sperma.6,7
  • Meningkatkan kualiti ovum.

5. Meningkatkan Fungsi Kognitif

Bertindak sebagai antioksida yang melindungi saraf, CoQ10 membantu mengurangkan pembentukan plak amiloid,9 salah satu punca utama Penyakit Alzheimer, di dalam otak anda. Kekalkan kesihatan sel-sel otak dan tingkatkan memori, tumpuan serta minda anda dengan CoQ10 yang juga membantu:
  • Menjana fungsi otak yang sihat.9
  • Meningkatkan fokus dan fungsi-fungsi sel otak.9

Comments

Popular posts from this blog

Petua Cantik Dengan Bahan-Bahan Dapur

Bahan-Bahan Yang Boleh Dapat Dari Dapur Semalam tengok Wanita Hari ini (WHI). Tajuk utama WHI semalam Petua Cantik Dengan Bahan-Bahan Dapur. Layan jer lah. Menurut Diana Rafar, petua ini khas turun-temurun dari warisan keluarganya. Dan dia sendiri memang amalkan mandi air rebusan herba paling tidak dua kali seminggu. Paling tidak pun akan bersauna dengan menggunakan air mandian rebusan herba tu. Elok juga mandi air rebusan herba ni semasa demam, selsema dan batuk sebab membantu mempercepatkan proses untuk sihat.  Ramuan herba dan semulajadi yang fresh ni memang banyak khasiatnya. Cuma kebanyakkan kita orang muda zaman sekarang tidak tahu kaedah yang betul. Kalau nak tahu, lengkuas mempunyai khasiat untuk menambahkan selera makan, membersihkan darah, mencairkan kahak, meransang otot dan banyak digunakan sebagai bahan menguatkan tenaga. Dari pengalaman diana sendiri, amalan minum air halia, mandian air rebusan herba, urutan dan berlulur menjadikan badan kita rasa lebih segar

Dia Yang Pertama

Terasa cepat nya masa berlalu. Dia yang pertama menghuni rahim ini. Dia yang pertama memanggilku ummi. Dia yang selalu memberi senyuman dan pelukan saat ummi berduka. Dia yang tak kenal erti dendam walaupun sering dimarahi. Tiada yang kedua buat ummi. Insan yang banyak mengajar ummi erti kehidupan bergelar ibu. Minggu ni minggu terakhir abang adam menduduki ujian kelas 5 tahun. Ummi sentiasa mendoakan kejayaan abang adam di dunia dan akhirat. Sangat peramah dan suka berkawan. Rakan niaga ummi yang terbaik. Abang adam dah kenal ABC, Alif Ba Ta, kenal 1 - 100, tambah dan tolak. Dan yang paling ummi bangga walaupun tiada asas agama di tadika, abang adam mampu hafal ✔Doa makan ✔Doa masuk toilet ✔Doa Tidur ✔Berselawat ✔Mengucap 2 kalimah syahadah ✔Surah Al fatihah ✔Surah 3 qul ✔Zikir-zikir ✔Bacaan pendek dalam solat hanya dengan mendengar dari ummi dan ketika kita solat berjemaah. Mungkin orang lain rasa alah apa yang nak dibanggaka

Bagaimana Mahu Redha dan Bersangka Baik Dengan Allah?

Teori Untuk Redha dan Bersangka Baik Dengan Allah Dalam kehidupan seharian baik dalam urusan rumahtangga, kerjaya, bisnes, anak-anak dan orang-orang disekeliling, kita tidak mampu untuk lari dari ujian. Pasti ada ujian dari Allah untuk kita. Bila ujian bertimpa-timpa, pasti ada pertanyaan dari hati... Apakah hati masih mampu bersangka baik denganNya ? Apakah bibir masih mampu mengukir senyuman ? Apakah air mata masih bisa tertahan ? Terlalu banyak persoalan dan jawapan ada pada hati. Terpanggil untuk bercerita, bercerita tentang redha dan bersangka baik. Bersangka pada Allah. Sungguh saya bukan lah manusia tanpa dosa, malah sayalah pendosa tanpa noktah. Namun Allah membentuk saya dengan tarbiah kasih sayangnya. Jujur, bila mana satu-satu ujian hadir, bohong jika saya kata hati ini tidak bertanya Mengapa dan Kenapa saya ? Namun, bila ia selalu hadir, saya belajar dengan sendirinya, belajar untuk lihat segalanya dalam prespektif lebih luas. Jika mahu dihitung air mata