Skip to main content

Panduan Menyembuhkan Dan Merawat Kanser


Panduan Menyembuhkan Dan Merawat Kanser

Oleh : Profesor Steve Chaney PhD dan Barbara Lagoni
(30 Tahun Aktif Program Kajian Kanser) :  Supplement Semasa Rawatan

Panduan ini diberikan oleh seorang profesor perubatan yang khusus dalam bidang kanser. Berikut adalah panduan dalam Bahasa Inggeris. Terjemahan Bahasa Melayu ada di bawah selepas nota dalam Bahasa inggeris.
(Sumber - http://www.healthsachoice.com/cancer/nutritional-guidelines-during-cancer-treatments-facts-and-myths/)

Menurut Dr. Steve Chaney, kita berada dalam zaman yang maju di mana dunia perubatan telah bertambah maju dan pengetahuan manusia mengenai kanser dan cara memulihkannya juga telah bertambah baik.

Garis Panduan Pemakanan Semasa Rawatan Kanser : Fakta dan Mitos

Saya ingin berkongsi nota dari Dr. Steve Chaney yang aktif dalam kajian penyakit kanser di Universiti of North Carolina.Sila baca biografi beliau di bawah. Terdapat banyak kekeliruan mengenai apa yang pesakit kanser perlu lakukan ketika melalui tempoh rawatan kanser. Sesetengah maklumat yang tidak tepat itu sendiri diberikan oleh doktor yang merawat mereka.

Perlu diingatkan kebanyakan doktor mempunyai pengetahuan nutrisi yang sedikit sahaja (kurang 5% dari keseluruhan kursus) dan dalam banyak kes tidak menggalakkan pesakit mengambil supplement tambahan sedangkan ia sangat membantu pesakit dari banyak sudut untuk berjaya melalui rawatan kanser. Jika sesorang perlu menjalani rawatan kanser, adalah penting untuk memaklumkan doktor mengenai apa-apa supplement yang mereka ambil.

Nota dari syarahan Dr. Steve Chaney (PhD) dan Barbara Lagoni Mengenai Nutrisi Sokongan Semasa Rawatan Kanser

***Ini adalah pendapat mereka berdasarkan kajian dan pengalaman dan tidak bermaksud untuk diagnos, mengubat, menyembuhkan, atau mengelak apa-apa penyakit. Kedua mereka usahawan Shaklee yang aktif untuk lebih 25tahun.

Dr. Steve Chaney PhD memegang Ijazah Sains dalam bidang Biokimia dari Duke University dan Ph.D dalam bidang Biokimia dari UCLA (University of California Los Angeles).

Kini beliau seorang professor di Jabatan Biokimia, Biofizik, dan Jabatan Nutrisi di University of North Carolina dimana beliau mengajar pelajar tahun pertama bidang perubatan dan mengetuai program kajian kanser selama lebih 30 tahun.

Lebih 95 tajuk hasil penulisan Dr. Chaney pernah diterbitkan dalam jurnal saintifik, dan 12 ulasan beserta 2 bab mengenai nutrisi dalam buku peneraju dalam bidang biokimia yang digunakan oleh pelajar bidang perubatan hari ini. Beliau turut dinamakan beberapa kali "Teacher of the year" oleh pelajar perubatan tahun pertama dan kini memegang "Medical Alumni Distinguished Teaching Professorship".

Barbara Lagoni merupakan Pakar Nutrisi yang mempunyai Ijazah dari Cornell dan menyampaikan syarahan di seluruh US mengenai Kesihatan dan Nutrisi.

Mitos Mengenai Kanser Dan Makanan Tambahan

Mitos 1: Vitamin Menggalakkan Sel Kanser

Menahan daripada memberikan nutrisi tambahan sama seperti membunuh pesakit untuk menyelamatkannya dari kanser. Satu-satunya cara untuk merencatkan sel kanser adalah dengan menahan glukosa (karbohidrat) dan memastikan tubuh sentiasa dalam keadaan beralkali.

Sel normal menggunakan karbohidrat, protein, dan lemak untuk menghasilkan  tenaga. Manakala sel kanser hanya menggunakan glukosa dari karbohidrat serta memerlukan keadaan berasid untuk memetabolisme kan glukosa tersebut.

STRATEGI MELAWAN KANSER YANG TEPAT

1. Memastikan paras gula dalam darah adalah rendah.
2. Memastikan darah sentiasa bersifat alkali. ALFALFA SHAKLEE dan sayur-sayuran adalah yang terbaik untuk diambil bagi memastikan darah dalam keadaan beralkali.
3. Elakkan gula, daging dan produk tenusu kerana ia membuatkan darah bersifat asid.

Mitos 2 : Vitamin Mengganggu Ubat Kimo

Tiada kajian klinikal yang berkualiti pernah membuktikan nutrisi tambahan mengganggu proses terapi kimo.

Sebagai langkah berjaga-jaga, hentikan pengambilan supplement antioksidan dua hari sebelum kimo dan dua hari selepas kimo.
**Hanya antioksidan, supplement lain boleh diteruskan pengambilan.

Ubat kimo dicipta untuk keluar meninggalkan badan secepat mungkin setelah memusnahkan sel. Tempoh sementara antara rawatan kimo  diperlukan untuk sel normal pulih.

Kesan Sampingan Terapi Kimo

1. Terapi kimo akan memusnahkan sel tubuh yang berkembang tanpa memilih. Ia akan memberi kesan terhadap rambut, permukaan saluran penghadaman dan sum-sum tulang.

2. Terapi Kimo akan menyebabkan penyakit kulit dan kudis di dalam mulut.

3. Kesan sampingan terhadap sistem penghadaman adalah loya, muntah, dan kehilangan air.

4. Kimo menyebabkan kerosakan otak "otak kimo".

5. Sesetengah ubat memberi kesan buruk terhadap darah, merosakkan platlet darah, neurotrofil dan limfosit. Kesemuanya penting untuk sistem imun badan.

Produk Untuk Menangani Masalah Terapi Kimo

1.Peppermint Ginger Plus : Untuk Mengatasi Masalah Loya

2. Performance Drink : Untuk Mengatasi Masalah Terhidrat dan Kekurangan Bendalir Dalam Badan

Apa yang paling membimbangkan adalah, Kerosakan Sum-Sum Tulang akibat Terapi Kimo.

Sum-sum tulang adalah simpanan sel stem untuk kesemua sel darah. Sel stem adalah sel yang boleh menjadi kesemua jenis sel. Platlet darah berfungsi untuk pembekuan dan menghentikan luka, neutrofil dan limfosit (sel-sel putih).

Sel darah mempunyai jangka hayat dari beberapa minggu kepada beberapa bulan, jadi ia perlu sentiasa diganti.
Penukaran sel stem kepada sel darah memerlukan pembahagian sel. Oleh itu, ubat kimo yang pelbagai, berpotensi merosakkan sel stem.

Ini punca mengapa jumlah darah sering menurun bila menggunakan ubat kimo.
Adalah sangat perlu untuk memberi nutrisi yang diperlukan oleh sum-sum tulang untuk menggantikan sel darah putih dan platlet darah. Suplemen yang membantu masalah ini ialah :

3. Protein (ESP) : Sangat perlu diambil untuk memastikan paras kalori dan protein mencukupi.

4. Carotomax, Vita C 500mg, Vita-E Complex, Zinc Complex, B-Complex dan Vita-lea : Untuk membekalkan sum-sum tulang yang sihat

5. Nutriferon - Merangsang pengeluaran interferon, yang mana menyebabkan sum-sum tulang menghasilkan lebih banyak sel imun. Ini sangat-sangat diperlukan.

Bagaimana Dengan Sel Darah Merah?

Platlet sel darah merah kurang terkesan berbanding sel darah putih, tetapi kebermungkinan untuk ada masalah Anemia juga adalah sangat tinggi.

6. B-Complex : sangat penting untuk penghasilan sel darah merah

7. Vitalea dan Vita-C 500mg : diperlukan untuk pembentukan iron bagi menghasilkan darah merah yang sihat.

Situasi yang paling mengancam nyawa berlaku bila sistem imun menjadi lemah disebabkan kehilangan sel darah putih.
Pesakit boleh kalah kepada jangkitan daripada kulat, bakteria, yis, dan lain-lain. Ataupun mengalami pendarahan dalaman atau stroke kesan daripada kehilangan platlet sel darah putih. Oleh itu Sistem imun yang tinggi sangat diperlukan dalam melawan sel kanser.

Pengambilan Lemak Jahat Boleh Menjadi Punca Kanser

Kurangkan lemak tidak baik, banyakkan lemak baik. Eicosenoid adalah bahan seakan hormon yang mengawal tumbesaran sel.

Eicosenoid Tidak Baik datang dari lemak tidak baik iaitu lemak omega-6, lemak tepu dan lemak trans. Lemak ini dijumpai dalam makan bergoreng seperti kerepek, snek rangup seperti keropok, makanan dipanggang yang diperbuat dengan minyak sayuran seperti (minyak saf, minyak jagung, minyak bunga matahari dan lain-lain), makanan berproses (makanan dengan bahan pengawet), kuah salad, lembu, kambing, ayam yang diberi jagung untuk menggemukkan mereka (Produk GMO).

Eicosenoid Baik datang dari lemak baik seperti Omega-3 dari sumber ikan laut.  Sumber terbaik Omega-3 ada dalam Omega Guard Shaklee.

8. Omega Guard Shaklee : Membantu mengurangkan Eicosenoid Tidak Baik yang merangsang perkembangan sel kanser. Omega-3  menghasilkan Eicosenoid Baik yang merencat perkembangan kanser.

Sel kanser hanya bergantung kepada glukosa untuk berkembang. Sel kanser berkembang aktif dalam keadaan berasid
Oleh itu pastikan gula dalam darah sentiasa rendah. Jangan ambil gula pasir, makanan ringan dan berkanji.

Makan protein tanpa lemak dan tanpa kulit dan banyakkan sumber sayur-sayuran.Alkalikan badan dengan Alfalfa  dan sayur-sayuran.

Detoks Darah Dan Hati

Ubat terapi kimo adalah beracun
Ia direka untuk menyerang sasarannya dan kemudian meninggalkan badan dalam tempoh beberapa hari.

9. DTX Complex : Membantu untuk detox dan cuci hati.

10. Vivix Shaklee : Super Detox Programme untuk detox keseluruhan sistem organ dalam badan.

Tujuan Terapi Kimo

Keberkesanan terapi kimo berkadar terus dengan jumlah rawatan yang boleh diberikan untuk membasmi sel kanser.
Jika pesakit menjadi terlalu lemah disebabkan jumlah sel darah putih terlalu rendah, rawatan terpaksa dihentikan. Matlamatnya adalah untuk memastikan pesakit  berada dalam keadaan kuat semaksimum mungkin semasa rawatan supaya jumlah terapi kimo yang maksimum boleh dilakukan.

Oleh itu amat penting untuk menguatkan sel normal badan semasa di dalam rawatan terapi kimo.

Apa Sel Normal Perlukan Untuk Pulih Selepas Rawatan Terapi Kimo ?

1. Vitalea : Makanan yang diperlukan oleh sel untuk terus hidup iaitu nutrisi.

2. Vivix Shaklee : Membaiki DNA sel dan mengantikan dengan sel baru yang lebih muda dan sihat.

3. Protein ESP : Asas kepada pembinaan sel kerana sel terdiri daripada protein. Adalah sangat penting bagi memastikan paras protein dan kalori tinggi selepas terapi kimo.

4. Carotomax, Vita C 500mg dan Vita-E Complex : Mengawal pengembangan sel kanser. Perlu diambil serentak untuk tindakan Maksimum.

5. Nutriferon - Menggalakkan penghasilan interferon. Interferon menggalakkan penghasilan lebih banyak sel imun.

Terapi Radiasi biasanya diberi setiap hari kepada pesakit kanser. Semasa terapi radiasi elakkan supplement antioksidan supaya ia tidak melindungi sel kanser dari terapi radiasi.

Suplemen anti oksidan adalah Vitamin C, Vitamin E, Carotomax, Vivix, Cinch Shake,  Cinch Tea, Meal Shakes dan Vitalea  kerana terdapat anti oksidan.

Anda boleh ambil supplement yang bukan anti oksidan seperti Nutriferon, B-Complex, ESP dan Zinc Complex.

Vitamin B tidak digalakkan ketika mengambil methotrexate dan dadah berkaitan. Bincang dengan doktor anda.

Tiada kajian klinikal menunjukkan sama ada supplement mengganggu terapi kimo. Disebabkan oleh ketidakpastian tersebut maka langkah berjaga-jaga adalah tindakan bijak ketika ubat kimo sedang berada dalam tubuh badan. Buat sementara waktu hentikan suplemen anti oksidan dua hari sebelum, semasa rawatan terapi kimo dan sehingga 2 hari selepas terapi kimo. Ubat terapi kimo akan meninggalkan badan dalam tempoh 24 ke 48 jam.

Kemudian suplemen tersebut boleh diambil semula terutama Vivix untuk membantu sel DNA kembali normal dan pulih semula diantara kitaran rawatan kimo agar lebih banyak terapi kimo boleh diberikan.

Pandangan Professor : Terapi kimo adalah "masa terbaik dan masa paling teruk". Masa terbaik kerana ia menawarkan penyembuhan ajaib. Masa paling teruk kerana ia mengenakan kesan teruk pada sel normal dalam tubuh kita.

Langkah berhemah untuk menyokong sel normal kita sambil meminimumkan gangguan terhadap rawatan terapi kimo memungkinkan:

1. Meminimumkan kesan sampingan dan meningkatkan kualiti kesihatan serta hidup.

2. Memaksimumkan jumlah terapi kimo yang boleh diberikan.

Semoga segala penerangan di atas bermanfaat kepada ramai orang yang memerlukan sokongan menghadapi penyakit kanser. Nasihat diana segera berjumpa doktor jika anda merasakan anda mempunyai kanser kerana ramai yang menemui ajal kerana kurang mempunyai pengetahuan perubatan. Hanya pergi ke hospital sebagai jalan akhir selepas gagal berubat secara alternatif. Sebetulnya rawatan alternatif adalah usaha akhir anda.

"Sesal Dahulu Pendapatan, Sesal Kemudian Tidak Berguna".

Salam Sayang Ummi Adam

Untuk maklumat lanjut berkaitan keahlian Shaklee [atau] pembelian produk Shaklee [atau] menjana pendapatan dari rumah boleh berhubung dengan kami melalui

Nordiana Jami (874819)
Msg / Whatsapp : 014 – 6928 253
FB : Nordiana Jamil 
Email : nordiana.jamil@gmail.com

Comments

Popular posts from this blog

Petua Cantik Dengan Bahan-Bahan Dapur

Bahan-Bahan Yang Boleh Dapat Dari Dapur Semalam tengok Wanita Hari ini (WHI). Tajuk utama WHI semalam Petua Cantik Dengan Bahan-Bahan Dapur. Layan jer lah. Menurut Diana Rafar, petua ini khas turun-temurun dari warisan keluarganya. Dan dia sendiri memang amalkan mandi air rebusan herba paling tidak dua kali seminggu. Paling tidak pun akan bersauna dengan menggunakan air mandian rebusan herba tu. Elok juga mandi air rebusan herba ni semasa demam, selsema dan batuk sebab membantu mempercepatkan proses untuk sihat.  Ramuan herba dan semulajadi yang fresh ni memang banyak khasiatnya. Cuma kebanyakkan kita orang muda zaman sekarang tidak tahu kaedah yang betul. Kalau nak tahu, lengkuas mempunyai khasiat untuk menambahkan selera makan, membersihkan darah, mencairkan kahak, meransang otot dan banyak digunakan sebagai bahan menguatkan tenaga. Dari pengalaman diana sendiri, amalan minum air halia, mandian air rebusan herba, urutan dan berlulur menjadikan badan kita rasa lebih segar

Dia Yang Pertama

Terasa cepat nya masa berlalu. Dia yang pertama menghuni rahim ini. Dia yang pertama memanggilku ummi. Dia yang selalu memberi senyuman dan pelukan saat ummi berduka. Dia yang tak kenal erti dendam walaupun sering dimarahi. Tiada yang kedua buat ummi. Insan yang banyak mengajar ummi erti kehidupan bergelar ibu. Minggu ni minggu terakhir abang adam menduduki ujian kelas 5 tahun. Ummi sentiasa mendoakan kejayaan abang adam di dunia dan akhirat. Sangat peramah dan suka berkawan. Rakan niaga ummi yang terbaik. Abang adam dah kenal ABC, Alif Ba Ta, kenal 1 - 100, tambah dan tolak. Dan yang paling ummi bangga walaupun tiada asas agama di tadika, abang adam mampu hafal ✔Doa makan ✔Doa masuk toilet ✔Doa Tidur ✔Berselawat ✔Mengucap 2 kalimah syahadah ✔Surah Al fatihah ✔Surah 3 qul ✔Zikir-zikir ✔Bacaan pendek dalam solat hanya dengan mendengar dari ummi dan ketika kita solat berjemaah. Mungkin orang lain rasa alah apa yang nak dibanggaka

Bagaimana Mahu Redha dan Bersangka Baik Dengan Allah?

Teori Untuk Redha dan Bersangka Baik Dengan Allah Dalam kehidupan seharian baik dalam urusan rumahtangga, kerjaya, bisnes, anak-anak dan orang-orang disekeliling, kita tidak mampu untuk lari dari ujian. Pasti ada ujian dari Allah untuk kita. Bila ujian bertimpa-timpa, pasti ada pertanyaan dari hati... Apakah hati masih mampu bersangka baik denganNya ? Apakah bibir masih mampu mengukir senyuman ? Apakah air mata masih bisa tertahan ? Terlalu banyak persoalan dan jawapan ada pada hati. Terpanggil untuk bercerita, bercerita tentang redha dan bersangka baik. Bersangka pada Allah. Sungguh saya bukan lah manusia tanpa dosa, malah sayalah pendosa tanpa noktah. Namun Allah membentuk saya dengan tarbiah kasih sayangnya. Jujur, bila mana satu-satu ujian hadir, bohong jika saya kata hati ini tidak bertanya Mengapa dan Kenapa saya ? Namun, bila ia selalu hadir, saya belajar dengan sendirinya, belajar untuk lihat segalanya dalam prespektif lebih luas. Jika mahu dihitung air mata